środa, 1 stycznia 2020

Wyznania bibliofilki, cz. 2

Czytanie a wyzywanie


Paratexterskie wyzwania 2019, grafika #wyzwanieLC2019 lubimyczytać.pl ©, 52 book challenge Goodreads ©, fot. paratexterka ©
To jeszcze ten czas, kiedy podsumowania poprzedniego roku i postanowienia na nowy stanowią gorący temat. Wyzerowane liczniki ruszają pełną parą, porażki i sukcesy domagają się ostatniej uwagi, a motywacja unosi jak na skrzydłach. Wszędobylskie wyzwania czytelnicze wciąż kuszą, pytanie tylko, na jak długo? W tamtym roku tak się złożyło, że wplątałam się w dwa, dzięki czemu teraz wiem, że mogę rozsiąść się wygodnie i co najwyżej podzielić wrażeniami, po których już dawno ochłonęłam. Czy polecam? Niektórym tak, ale sami musicie wiedzieć, czy się do tego nadajecie. Ja definitywnie nie…


Nigdy nie zaprzątałam sobie głowy wyzwaniami, nawet niezbyt orientowałam się w liczbie przeczytanych książek - chyba że na początku blogowania, kiedy to wydawało mi się, że cyferki w jakikolwiek sposób przydają się przy podsumowaniach. 2019 było pod tym względem wyjątkowy.

#wyzwanieLC2019, czyli nigdy więcej


Pomysł jest prosty: co miesiąc lubimyczytać.pl wymyśla zadanie. Niby ogólna kategoria i wystarczy wybrać jedną książkę, ale co, jak kompletnie się nie wstrzelisz w tematykę…? Założeniem akcji jest poznanie nowych gatunków i autorów, tylko kiedy zaczyna się kombinowanie, naciąganie, zmuszanie albo inne negatywne odczucia, cała zabawa bierze w łeb. 

Moja historia jest krótka… Przez większą część roku 2019 tak (nad)interpretowałam czytane pozycje, że pasowały do podanego tematu, ale jak zaczęło się pod górkę, wybierałam coś bezbolesnego, czytałam szybko i o wyzwaniu zapominałam, nawet nie pisząc recenzji. Myślę, że zaliczyłam, ale bez satysfakcji. Mam masę książek do przeczytania i nie potrzebuję dodatkowych bodźców. Wiem, czego nie lubię, i to modne ‘wychodzenie ze strefy komfortu’ w kwestiach książkowych nic mi nie daje, poza zbędną irytacją. Polecam jednak tym, którzy umieją zachować zdrowy dystans i przy okazji potrzebują inspiracji, bo zwykle nie wiedzą, co teraz czytać.

U mnie było tak:

Styczeń 2019: “Przeczytam książkę, którą otrzymałam / otrzymałem w prezencie”
Miszczuk, Katarzyna Berenika "Ja, anielica" - Anielska apatia
Miszczuk, Katarzyna Berenika "Ja, potępiona" - Niezgodnie z planem
Gaiman, Neil "Mitologia nordycka" - Szach-mat, Asgard

Luty 2019: “Przeczytam co najmniej jedną książkę nominowaną w plebiscycie Książka Roku 2018 lubimyczytać.pl"
Taylor, Laini "Marzyciel" - Sen o Szlochu

Marzec 2019: “Przeczytam książkę autora/ki, którego/której imię zaczyna się na tę samą literę co moje”
Maas, Sarah J. "Zabójczyni" - Sztyletem na szczyt
Maas, Sarah J. "Szklany tron" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 1
Maas, Sarah J. "Korona w mroku" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 2
Maas, Sarah J. "Dziedzictwo ognia" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 3
Maas, Sarah J. "Królowa cieni" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 4


Kwiecień 2019: “Przeczytam co najmniej jedną książkę, która została lub zostanie zekranizowana.”
Nabokov, Vladimir "Lolita" - Estetyczna ekstaza

Maj 2019: “Przeczytam książkę, której tytuł to jeden wyraz”
Miszczuk, Katarzyna Berenika "Jaga" Nie taka Baba straszna...

Czerwiec 2019: “Przeczytam książkę o kraju, w którym spędzę lub chciałabym/chciałbym spędzić wakacje”
Kann, Anna B. "Do zobaczenia w Barcelonie" - Barcelona flamenca

Lipiec 2019: “Przeczytam książkę z gatunku, po który zwykle nie sięgam”
Petitcollin, Christel "Jak mniej myśleć" - Kiedy powiesz sobie stop...?
King, Stephen "Colorado Kid" - Praca z pytania(mi)


Sierpień 2019: “Przeczytam książkę z górami lub morzem (jeziorem, oceanem itd.) w tle”
Hilderbrand, Elin "Ein neuer Sommer" (EN: "The Perfect Couple") - Szok w Summerland

Wrzesień 2019: “Nadrobię lekturę szkolną, której nie przeczytałam/łem.”
Tokarczuk, Olga "Profesor Andrews w Warszawie"

Październik 2019: “Przeczytam książkę noblisty”
Szymborska, Wisława "Błysk rewolwru"

Listopad 2019: “Przeczytam książkę popularnonaukową”
Łopatniuk, Paulina "Patolodzy. Panie doktorze, czy to rak?" - Medycyna pod mikroskopem

Grudzień 2019: “Przeczytam książkę wydaną w 2019 roku pod patronatem lubimyczytać.pl"
Witkiewicz, Magdalena "Jeszcze się kiedyś spotkamy" - Czas czekania

Przeczytam 52 książki w 2019 roku - dlaczego nie?


Drugie wyzwanie, czyli czytanie jednej książki tygodniowo, przyniosło mi tylko pozytywne wrażeniaTa akcja ma na celu promowanie czytania na co dzień, a nie nabijanie licznika. Zdawałam sobie sprawę, że aż 52 książek rocznie nie czytam, przynajmniej od czasu istnienia bloga, ale ciekawa byłam, czy to się może udać. I wiecie co? Udało się! Bez poświęceń, stresów, gonitwy, zabiegów motywacyjnych, rezygnowania z innych zajęć czy zaniedbywania obowiązków. Pewnie jeszcze częściej wolałam czytać niż np. oglądać jakiś film, ale nie znaczy to, że musiałam odpuszczać sobie seanse czy cokolwiek innego. Nie czytałam też na wariata, nie narzucałam sobie żadnego reżimu ani nie liczyłam stron, a postępy widziałam tylko dzięki Goodreads.

Miszczuk, Katarzyna Berenika "Ja, anielica" - Anielska apatia
Miszczuk, Katarzyna Berenika "Ja, potępiona" - Niezgodnie z planem
Fleet, Rebecca "Zamiana" - Stare rany
Cornwell, Bernard "Ostatnie królestwo" - Angielski wiking
Gaiman, Neil "Mitologia nordycka" - Szach-mat, Asgard
Adams, Taylor "Bezbronne" - Nie czas na rozpacz
Taylor, Laini "Marzyciel" - Sen o Szlochu
Pilcher, Rosamunde "Die Muschelsucher" (PL: "Poszukiwacze muszelek") - Obraz rodzin(n)y

Maas, Sarah J. "Zabójczyni" - Sztyletem na szczyt
Maas, Sarah J. "Szklany tron" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 1
Maas, Sarah J. "Korona w mroku" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 2
Maas, Sarah J. "Dziedzictwo ognia" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 3
Maas, Sarah J. "Królowa cieni" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 4

Maas, Sarah J. "Imperium burz" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 5
Guzowska, Marta "Raj" - Just like... labirynty raju
Nabokov, Vladimir "Lolita" - Estetyczna ekstaza
Maas, Sarah J. "Wieża świtu" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 6

Maas, Sarah J. "Królestwo popiołów. Część I" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 7
Miszczuk, Katarzyna Berenika "Jaga" Nie taka Baba straszna...
Maas, Sarah J. "Królestwo popiołów. Część II" - Na ostrzu przeznaczenia, cz. 8

Ziemiański, Andrzej "Virion. Adept" - Tajemnice (na)tchnienia
Adams, Douglas "Autostopem przez Galaktykę" - Odlot, nie panikuj!
Hoang, Helen "Więcej niż pocałunek" - Pretty Man
Kann, Anna B. "Do zobaczenia w Barcelonie" - Barcelona flamenca
Feeney, Alice "Czasami kłamię" - Ale tylko czasami...
Andrews, Mary Kay "Babski wieczór" - Terapia wieczorowa

Ahern, Cecelia "Ich hab dich im Gefühl" (EN: "Thanks For The Memories") - Co z serca, to...
Petitcollin, Christel "Jak mniej myśleć" - Kiedy powiesz sobie stop...?
King, Stephen "Colorado Kid" - Praca z pytania(mi)
Siembieda, Maciej "Gambit" - W ustawicznym szachu
Delaney, JP "Perfekcyjna żona" - Wgrane wspomnienia

Hilderbrand, Elin "Ein neuer Sommer" (EN: "The Perfect Couple") - Szok w Summerland
Kisiel, Marta "Toń" - Czas nie czeka
Moyes, Jojo "We wspólnym rytmie" - Tajniki hippiki
Lagercrantz, David "Ta, która musi umrzeć" - Millennium 6 - i po krzyku.

Läckberg, Camilla "Złota klatka" - Wola walki, cz. 1
Mróz, Remigiusz "Kasacja" - Patronka i pupil, cz. 1
Mróz, Remigiusz "Zaginięcie" - Patronka i pupil, cz. 2
Małecki, Jakub "Horyzont" - Tylko tego nie...
Mróz, Remigiusz "Rewizja" - Patronka i pupil, cz. 3

Butcher, Jim "Zmiany" - Ryzyko a rozwaga
Wiśniewski, Janusz Leon "Koniec samotności" - Koniec...?
Ahern, Cecelia "PS Kocham Cię na zawsze" - Postscriptum 2
Świst, Paulina "Sitwa" - Macki adoracji

Riley, Lucinda "Das Schmetterlingszimmer" [PL: "Pokój motyli"] - Wielkie wyznania
Małecki, Jakub "Nikt nie idzie" - Niema nadzieja
Butcher, Jim "Opowieść o duchach" - Eskapady esencji
Łopatniuk, Paulina "Patolodzy. Panie doktorze, czy to rak?" - Medycyna pod mikroskopem
Małecki, Robert "Skaza" - Policyjny pies, cz. 1

Witkiewicz, Magdalena "Jeszcze się kiedyś spotkamy" - Czas czekania
Myśliwski, Wiesław "Ucho Igielne" - W pewnym wieku
Hilderbrand, Elin "Winterglanz" (EN: "Winter Street") - Winter Street Inn, cz. 1
Hilderbrand, Elin "Inselwinter" (EN: "Winter Stroll") - Winter Street Inn, cz. 2


Więcej nie zamierzam uczestniczyć w żadnych wyzwaniach, ale cieszę się, że udało mi się przeczytać 53 książki w 2019. Nie podbudowuję swojego ego ani dzięki porównaniom z tymi, którzy przeczytali mniej, ani przez to, że wielu przeczytało x razy więcej książek niż ja. Cieszę się, że czytam i o tym piszę. Lubię, kiedy mam z kim o tym porozmawiać albo mogę komuś doradzić. Doceniam tych, którzy wspierają moją pasję bez względu na to, czy/ile sami czytają. Bo chyba o to w życiu chodzi, żeby szanować drugiego człowieka i wszystko to, co czyni go takim, jakim jest... 

Nie wyobrażam sobie życia bez książek, a już w ogóle bez osób, które mnie uszczęśliwiają - dla nich nawet książki odsuwam na dalszy plan. Samych szczęść w 2020 Wam, książkowych i wszelkich innych!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz